Etappe 4: Zoersel naar Herentals -18 februari 2024

18 februari 2024 - Herentals, België

Iets voor 8 u waren al op pad. Het was een ideale dag om onze regenjassen en regenbroek uit te testen want er was gestage regen voorspeld voor vandaag. Bart gaf de voorkeur aan een korte broek. Nadat we van onze slaapplaats naar de Gr 5 gestapt waren, vervolgden we onze weg van gisteren. We startten in het Zoerselbos.

IMG_8478IMG_8479IMG_8481IMG_8482
Hendrik Conscience zal hier waarschijnlijk ook nog van de natuur genoten hebben want we passeerden het boshuisje waar hij inspiratie opdeed voor zijn roman De Loteling.

IMG_8484

IMG_8485

We vervolgden onze weg langs de oude molen Pulderbos en door wijdse open graslanden.

IMG_8490

Bart keek toch regelmatig nog eens achter zich om zeker te zijn dat ik nog volgde. Daar moet hij eigenlijk geen schrik voor te hebben want hij is mijn garantie voor rust-, eet- en drinkgelegenheden.

De paardjes uit de Antwerpse Kempen begroeten ons.

IMG_8493
In een plaatselijke manège had Bart dan ook een thé-stop gepland.

We vervolgen onze weg door het rustige Lovenhoek natuurdomein.

Het is een prachtige wandeling vandaag. Door de regen zijn er zelfs geen fietsers en wandelaars. Enkel de vogels weten dat we daar geweest zijn. De specht laat zich ook horen.

IMG_8506IMG_8511

IMG_8514
We komen aan de samenloop van de Kleine Nete en de Aa waar ook de oorspronkelijke watermolen van Grobbendonk gebouwd is in de 12e eeuw.

IMG_8517
Onderweg passeerden we nog een prachtige picknickplaats bij de ruines van een oud augustijnenklooster uit de 15e eeuw, doch Bart verkoos om naar de nabijgelegen kinderboerderij te gaan voor een tomatensoepje, pizza en koffietje.

IMG_8526
We volgen de meanderende Kleine Nete.

IMG_8539

IMG_8542
We vermoeden dat hier minstens 1 bever woont te zien aan de doorgeknabbelde boomstam.

IMG_8544

IMG_8545
Na iets meer dan 24 km bereiken we Herentals. Onze regenkledij heeft de test met glans doorstaan.

IMG_8550

Jouw reactie