Etappe 7: Zichem naar Diest - 1 april 2024

1 april 2024 - Diest, België

Na een treinreis vanuit Gent komen we aan in het station van Zichem. We aten onze picknick al op in de trein want we hadden al honger. We vervolgen onze tocht waar we vorige week geëindigd zijn. We passeren de 14de eeuwse maagdentoren naast de Demer, vroeger nog gebruikt als gevangenis en koeienstal.
Vandaag probeer ik mijn nieuwe bril uit tijdens de wandeling. Dit is wel wat lastig want ik zie nog niet steeds scherp. Ik probeer mopjes te maken dat ik alles dubbel zie, maar Bart vindt mijn mopjes al snel niet zo origineel meer.

Ook mijn bergschoenen heb ik aan vandaag om te testen of mijn voetjes ze kunnen dragen.

IMG_9120
Na een 4 tal kilometer komen we aan in Scherpenheuvel, een 17e eeuws bedevaartsoord.

IMG_9132

IMG_9134
In de kraampjes op het marktplein zijn er noveenkaarsen 10+1 gratis te koop. Naast andere bedevaartsherinneringen zijn er ook de echte originele Gentse neusjes te koop.
We drinken een koffietje (met echt 2 koekjes die ik niet dubbel zie)

IMG_9140
Het landschap wordt heuvelachtig. Overal zijn er lentebloesems. De gele bloemen van de uitgestrekte koolzaadvelden geven ons een vrolijk gevoel.

IMG_9142IMG_9143IMG_9144IMG_9145

IMG_9150
Vandaag is het 1 april. Dus binnen stipt 1 jaar zijn we van plan te vertrekken aan onze grote tocht naar de Middellandse zee. We kunnen beginnen aftellen.

We wandelen op een holle weg over de Kloosterberg.

IMG_9153
In Kaggevinne vraagt een vriendelijk lokaal koppel tot welke wandelclub we behoren. Van Kaggevinne had ik nog nooit gehoord.
We komen in het Webbekomse Broek, een overstromingsgebied en waardevol natuurgebied. Het wordt gebruikt om Demer- en Velpewater vast te houden zodat overstromingen in de stroomafwaarts gelegen bewoningskernen voorkomen worden.

IMG_9159
We passeren onze eerste boomgaard in het Hageland.

IMG_9162
We wandelen verder langs en door de velden.

IMG_9164
We komen aan in Diest. In het provinciaal domein de Halve Maan hebben we een trekkershut geserveerd waar we zullen overnachten om onze slaapzakken uit te testen.

IMG_9170
We gaan nog enkele inkopen doen in een Turks grootwarenhuis Bima. We hebben honger en gaan al vroeg (half 6) pasta gaan eten op de markt in Diest. Diest is een stad met mooie oude huizen. Het begijnhof is werelderfgoed.

IMG_9174IMG_9176
Onderweg naar onze slaapplaats vind ik nog een gelukssteen. IMG_9189

IMG_9188

De 18e eeuwse houten Lindenmolen met de grootste molenkast van Vlaanderen staat te pronken op de foto hieronder.

IMG_9187
Een lokaal eendje komt ons nog snel goedenacht wensen.

IMG_9190

1. Elisabeth: