Etappe 8: Diest naar Bolderberg - 2 april 2024

2 april 2024 - Bolderberg, België

Vannacht hebben we goed geslapen in onze warme lichtgewicht slaapzakken. Na het ontbijt, bijna op bed wegens plaatsgebrek, gaan we onze tandjes gaan poetsen in het sanitaire blok.

IMG_9192

Daarna gaat de ezel zich laden zegt Bart van zichzelf. Wegens het ontbreken van koffie bij het ontbijt schiet mijn praatcentrum niet in gang.

We vertrekken rond 8:30u. Het is winderig en wat fris.

IMG_9193

We stappen in het Webbekoms Broek langs de Demer.

IMG_9194IMG_9195IMG_9199IMG_9200
Daarna komen we in Rotbroek. Het is hier prachtig. Dit overgangsgebied tussen de Vallei van de Zwarte Beek, het Zwart Water en de Demervallei wordt gekenmerkt door een uitzonderlijk goede waterkwaliteit. De Zwarte Beek is bruin omdat er ijzerzandsteen in de bodem zit.

IMG_9202

IMG_9205IMG_9208

We stappen door het centrum van Zelem; hier is jammer genoeg geen koffie, maar wel een mooi gedicht.

IMG_9217

IMG_9214
We verlaten Zelem via het Lobos en het kasteel (burcht) Lobos. In de middeleeuwen was het dorp Zelem gelegen op de staatsgrens van het graafschap Loon en het hertogdom Brabant. Al omstreeks 1200 beschermde deze burcht mee de grenzen van Loon.

We komen in de provincie Limburg en wandelen in een zanderig en gemengd bos.

IMG_9223

IMG_9226
Plots ruikt Bart een mestgeurtje.

IMG_9227

We wandelen en genieten verder in het natuurdomein De  Schurfert aan de Zwarte Beek.

IMG_9231

IMG_9232
Aan de uitgang van het domein vindt Bart een bankje voor ons 10.32 uurtje. We bestuderen de buienradar en Bart het Kmi en zien dat het rond 11u wat zal regenen.

Vanaf hier beginnen we lawaai van auto’s te horen van de E314. Hierover ga ik wat minder schrijven want lawaai verstoort een beetje mijn natuurbeleving.

Naast de huidige E 314 is er in WO 2 een bommen vliegtuig neergestort. Op de foto is het herdenkingsteken te zien.

IMG_9237
Het regent een beetje.

We passeren de Duizendjarige Eik.

IMG_9243IMG_9246

Na enkele kilometertjes steken we de E314 over.

IMG_9251
We stappen een 2 tal kilometers op een Gr5 onwaardige weg tot we in het doodse Lummen aankomen. We lummelen wat rond en kopen wat pistolets in de bakker. We mogen deze gaan opeten in een koffiehuis samen met elk 2 kopjes koffie. Mijn praatcentrum schiet in gang.

We verlaten Lummen en komen gelukkig al snel weer in rustig natuurgebied.

IMG_9261

We bespreken wat we nog nodig hebben voor onze grote tocht volgend jaar: handdoeken, nog een slaapmatje,…

Vlak voor Viversel gaan we onder de E 313 en steken we het Albertkanaal over.
Voorbij Viversel komen we al snel terug in de natuur.

IMG_9273

IMG_9275

IMG_9277IMG_9281IMG_9282

IMG_9283

IMG_9286

Onderweg proberen we de plaatsen waar we al overal geweest zijn tijdens ons GR5 avontuur op de juiste volgorde te sommen en dat is niet zo makkelijk.

We passeren de toegangspoort van het Autocircuit van Zolder.

IMG_9292

We komen in het natuurdomein Bolderberg; echt prachtig. Het is een natuurlijk landschap met vijvers, moerassen, bossen, graslanden en heide. Het behoort tot onze top 3 van gebieden waar we reeds doorgewandeld zijn de laatste maanden.We komen geen wandelaars tegen en kunnen volop genieten van de rust.

IMG_9305IMG_9315IMG_9313

IMG_9316

Na ongeveer 33 km komen we aan op onze slaapplaats. Het was weerom een mooie dag!

1. Hannah:
    2 april 2024