Etappe 10: Bokrijk naar Stalken - 9 mei 2024

9 mei 2024 - Stalken, België

Rond 8:25 u zijn we vertrokken vanuit Bokrijk.

IMG_9819

Het was wat mistig. De vogels floten hun opera voor ons. Al snel kwamen we aan het A….(zie foto).  Je kan het niet raden…

IMG_9799

We stapten even langs het jaagpad vooraleer we het natuurgebied De Maten binnen liepen.  De natuur is hier heel mooi.

IMG_9804IMG_9813IMG_9816IMG_9820IMG_9827IMG_9828IMG_9830

De zon kwam door de mist piepen. Ik voelde ook mijn eerste blaar in de maak in mijn nieuwe lichtere stapschoenen.

IMG_9831IMG_9832IMG_9852IMG_9859IMG_9863IMG_9865IMG_9866IMG_9868IMG_9869

Ook de eerste heuveltjes moesten we trotseren.
In de Kattevennen aten we ons middagmaal. Vegetarisch namen ze hier nogal letterlijk want ik kreeg een mengeling van sla, komkommer, druiven, meloen en appelsien.
Vooraleer we onze weg vervolgden beklommen we nog het uitkijkpunt bovenop de schansspringpiste. Hier kwam ik opnieuw tot het besef dat ik gezegend ben met hoogtevrees.

IMG_9877IMG_9873IMG_9871

Vooraleer we in Zutendaal kwamen passeerden we een Lourdesgrot.

IMG_9884

Zutendaal lijkt ons een rijkere gemeente. We gingen op zoek naar ons ontbijt voor morgenvroeg maar de lokale bakker en Carrefour waren gesloten op OLH Hemelvaart. Dus met ons laatste kluttergeld konden we nog een grijs broodje bemachtigen uit een broodautomaat.

IMG_9887IMG_9888

In Lieteberg bestelden we nog een stukje vlaai samen met een cappuccino en een muntthee. Limburgse vlaai bleek niet hetzelfde als onze welgekende vlaai op grootmoeders wijze.

IMG_9892

We stapten verder en de lokale kikkergemeenschap was druk in de weer; het was een gekwaak van jewelste.
Ik begon te merken dat Bart kortere wegjes begon te nemen dus ik begreep hieruit dat zijn gespierde lichaam vermoeidheidstekenen begon te vertonen.

We passeerden nog 2 gedichtenstenen.

IMG_9898

Laat

Vertraag.

Vertraag.

Vertraag je stap.

Stap trager dan je hartslag vraagt.

Verlangzaam.

Verlangzaam.

Verlangzaam je verlangen.

En verdwijn met mate.

Neem niet je tijd

En laat de tijd je nemen -

Laat.

Leonard Nolens

IMG_9899IMG_9900

Het Monument voor Jeroen Brouwers op kilometer 30 verklapte dat we bijna op onze coordinaten aangekomen waren waar we onze tent mochten opzetten.

IMG_9902

En nu het spannendste van de dag; het opzetten van onze tent en opblazen van onze luchtmatras. We vormden een team en alles verliep redelijk vlotjes. We waren moe en de Turmat smaakte ook al had ik er eerder een soepje van gemaakt.

IMG_9904IMG_9907

1. Hannah: