Etappe 12: van Maastricht naar Visé - 29 km - 11 mei 2024

12 mei 2024 - Visé, België

De kikkers gaan nog niet slapen als het licht uitgaat. We vielen dus in slaap met een kwaaklied in de tuin van Piet. In de vroege ochtend floten de vogels hun vroege zaterdagslied in het hollands. Om zeven uur zaten we aan de ontbijttafel en werden verwend met dubbele expresso, vers zuurdesembrood en interessante ochtendgesprekken met Piet.

IMG_9975IMG_9976IMG_9977IMG_9978

Vijf minuten na het geplande vertrekuur, staken we van wal. We vervolgden onze route en beklommen de Sint-Pietersberg. Vanop de top koeken we uit op de Oehoe-vallei vernoemd naar éen van de grootste uilensoorten ter wereld die hier broedt.
Aan de andere zijde van de berg konden we vanuit een hoog uitkijkpunt de mergelgrotten en de verlaten cementfabriek uit 1927 vanop afstand bewonderen.

IMG_9989IMG_9990

We daalden af via een trap en maakten een reis door de tijd van ongeveer 70 miljoen jaar. Hoe dieper we afdaalden in de groeve, hoe verder we terug gingen in de tijd. In de putten hoorden we de bedrijvigheid van massa’s kikkers. Bart zag in de verte ook een vos lopen.

IMG_0005IMG_0009

We waren aan het genieten tot we plots beseften dat we nog een 6 tal kilometers moesten stappen en we nog een uur tijd hadden om onze gids te treffen in het fort van Eben Emael. Dus we zetten onze turbo aan en stapten door. Onderweg kwamen we enkele grenspalen tegen. Deze grens werd vastgelegd door vanuit Maastricht kanonballen af te schieten.

IMG_0022IMG_0024

We wandelden door een mooi stukje natuur en in de verte zagen we Kanne en het Albertkanaal al liggen. De Jeker stroomt hier onder het kanaal.

IMG_0029

Toen bleek dat het fort nog verder lag dan ingeschat, zetten we het op een haastje.

IMG_0032

We waren te laat op onze afspraak maar konden gelukkig nog bij de volgende groep van 11 u aansluiten om het oninneembare fort van Europa met een gids te bezoeken in de komende 2 uur. Het was een staaltje van hoogmoed, maar wel heel interessant.

IMG_0038IMG_0045IMG_0047IMG_0050IMG_0051

Nu moest de beslissing van de dag gebeuren;  vervolgen we onze weg naar Eijsden of deden we het langere stuk tot Visé? Toen bleek dat de enige eetgelegenheid op de weg naar Visé gelegen was, werd de keuze vlug gemaakt want honger is niet zo bevorderlijk voor het humeur. We zagen de Toren van Eben-Ezer op een heuvel dichter en dichter komen.

IMG_0054IMG_0056IMG_0059

Onderaan de heuvel vulden we onze maagjes en ons humeur werd weer van topkwaliteit, zeker na ons gesprekje met Jan Peumans.

IMG_0060

We klommen gezwind de heuvel op waar het silexmuseum in de toren gehuisvest was.

IMG_0063

Wegens gebrek aan tijd, konden we dit jammer genoeg niet bezoeken. We wandelen en genoten van het prachtige wijdse landschap.

IMG_0064IMG_0067IMG_0068IMG_0069IMG_0071IMG_0074IMG_0083IMG_0086IMG_0087IMG_0091IMG_0092

Afsnijden, afkappen, verkorten van paadjes zijn uit mijn woordenschat voorgoed gewist. Via Wonck kwamen we na 29 km aan in Visé rond 18:30 u. We staken opnieuw het Albertkanaal en de Maas over.

IMG_0096IMG_0097IMG_0100

Het was een prachtige dag ondanks onze vermoeide voetjes.

1. Elisabeth:
    12 mei 2024