Etappe 1: Bergen-op-zoom naar Kalmthout - 27,73 km - 13 jan 2024

13 januari 2024 - Kalmthout, België

Vandaag gaan we van start!

Eerst een tekst ( dankjewel, Emeline) die we tijdens onze tochten zeker in ons achterhoofd zullen houden:

Daar aan te komen is je doel.

Maar overhaast je reis in geen geval.

’t Is beter dat die vele jaren duurt,

zodat je als oude man pas bij het eiland

het anker uitwerpt, rijk aan wat je onderweg verwierf,

zonder te hopen dat Ithaka je rijkdom schenken zal.

(Stukje uit ithaka, kavafis)

We vertrekken in Bergen -op-zoom in Nederland (provincie Noord-Brabant)
We hebben ons wat overslapen  waardoor we pas iets na 9 u beginnen wandelen. Na enkele kilometers komen we al snel in de volle natuur. De richtingaanwijzers tonen dat Nice 2172 km verder ligt op ons pad, dus nog vele kilometers om te genieten.

IMG_7750

We stappen in de bossen op de Brabantse wal met zandgronden. We volgen de rood-witte streepjes toen we opmerkten dat we op de de Gr12 (Parijs-Amsterdam) zaten. Na een korte omweg hebben we ons pad weer teruggevonden.

Na afwisseling van naaldbossen, loofbossen en weidse vlaktes komen we met een kort omwegje in Hoek aan.

IMG_7753IMG_7775IMG_7777
Daar mogen in een  ongezellig, maar warme parochiezaaltje onze picknick opeten.IMG_7789

Daarna zijn we in een lokale taverne nog een koffietje gaan drinken.
We vervolgen onze weg en komen al snel aan onze eerste grenspaal Nederland - Belgie.

IMG_7787

Flirtend met de grens wandelen we opnieuw door weidse vlakten afgewisseld met bossen.

IMG_7793IMG_7794

Na enkele kilometertjes komen we in de Kalmphoutse heide. Prachtig en vol rust.

IMG_7818IMG_7826IMG_7831IMG_7832IMG_7833IMG_7841IMG_7846IMG_7852

Hoe verder we wandelen hoe meer mensen we tegenkomen en we dus Kalmthout naderen.
Overnachten in Kalmthout.